Fiche d’informations

Cette activité professionnelle s’exerce dans le secteur du commerce de détail de produits ou de services, dans les entreprises qui achètent et revendent des produits sans transformation profonde ou qui fournissent des services aux ménages.
Les évolutions perceptibles dans le commerce de détail font apparaitre le besoin de commerciaux formés aux nouvelles techniques de vente (informatique) et aux exigences accrues de professionnalisme nécessitées par une gestion plus serrée des entreprises.

Enseignement général : 405h/an Enseignement professionnel : 412h/an
Enseignement général lié à la spécialité : 50h/an
Accompagnement personnalisé : 70h/an
Formation en milieu professionnel
Les périodes de formation en milieu professionnel (P.F.M.P.) sont déterminantes pour l’obtention du diplôme.
La durée de la P.F.M.P. est de 22 semaines réparties sur les 3 années de formation.
Compétences attendues
Volonté, Autonomie, Maitrise l’organisation, de la gestion, Bonne capacité de persuasion, Sens des contacts humains, Facilité d’expression.
Élève sortant de 3ème
Élève sortant de CAP entre directement en 1ère Bac pro

This professional activity takes place in the sector of retail trade of products or services, in the companies that buy and resell products with no important transformation or that provide the households with services.

The developments in retail trade entail the need for sales people to be trained to the new selling techniques – data-processing- and to the increasing requirements of professionalism needed by a tighter management of companies.

Further information

The training contents

General teaching: 405 hours/year       Vocational teaching: 412 h/year

General teaching linked to the special field: 50 h/year

Individual support: 70 h/year

Training in the professional environment

The training periods in the professional environment are determining to get the diploma. The duration of the training period is 22 weeks along the 3 years.

Required skills

Commitment, autonomy, mastering organization and management, a great capacity of persuasion, a sense of human contacts, speech capabilities

Public aimed

Students out of the 4th year